شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 08:10 منتشر شده در مورخ: 1399/08/06 شناسه خبر: 1661070
کارشناس تغذیه:

بلایی که کمبود کلسیم و ویتامین دی بر سر مفاصل می‌آورد/ بخور نخورهای مفید برای نابودی پوکی استخوان

بلایی که کمبود کلسیم و ویتامین دی بر سر مفاصل می‌آورد/ بخور نخورهای مفید برای نابودی پوکی استخوان
مسعود فیروزکوهی گفت: کاهش دریافت کلسیم و ویتامین دی از طریق مواد غذایی، موجب پوکی استخوان می شود که مصرف برخی مواد غذایی از جمله امگا 3 و لبنیات برای سلامت مفاصل توصیه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: با بالارفتن سن استئوپروز در همه افراد به وجود می آید و همه افراد مسن تا حدودی پوکی استخوان دارند، ولی این که این روند در چه سنی شروع شود و شدت آن به چه اندازه باشد تا حدودی قابل کنترل است و با رعایت اصولی می توان شروع آن را به تاخیر انداخت یا از شدت آن کاست یا حداقل از پیشرفت سریع آن جلوگیری کرد.
 
وی با اشاره به مهمترین عواملی که زمینه ساز پوکی استخوان است، ادامه داد: استخوان یک بافت زنده است و در درون آن سلول های مختلفی فعالیت می کنند، دسته ای از این سول ها به نام استئولاست به طور مرتب در حال استخوان سازی هستند و دسته ای دیگر به نام استئوکلاست وظیفه جذب استخوان را دارند، پس استخوان های بدن دائم در حال جذب و جایگزین شدن با مواد نو است.
 
به گفته این کارشناس، در سنین جوانی استخوان بیشتر ساخته می شود تا جذب شود، ولی بعد از 35 سالگی به ازای موادی که از استخوان برداشته می شود، مواد کمتری جایگزین و این فرایند موجب کاهش تدریجی مقدار ماده تشکیل دهنده استخوان و در نتیجه تراکم و استحکام آن می شود.
 
وی اضافه کرد: بعد از سنین جوانی و با افزایش سن، کل توده استخوانی بدن کاهش یافته و خطر شکستگی افزایش می یابد، در سنین یائسگی شدت پیشرفت روند از دست دادن تراکم استخوان، به ناگهان زیاد می شود، به طوری که خانم ها در 10 سال اول یائسگی ممکن است، نیمی از تراکم استخوان های بدنشان را از دست بدهند.

نقش ژنتیک و عادات فردی
 
فیروزکوهی با اشاره به ژنتیک و عادات به عنوان 2 عامل ایجاد پوکی استخوان، افزود: در کسانی که سابقه خانوادگی شکستگی دارند، افراد لاغر اندام و افراد با پوست خیلی روشن احتمال پوکی استخوان بیشتر است، نژاد آفریقایی استخوان های سفت تری تا نژاد سفید دارند، کسانی هم که کار پشت میزنشینی دارند و ورزش و فعالیت بدنی آن ها کم است و افرادی که عادت به مصرف سیگار یا الکل دارند، بیشتر مبتلا به پوکی استخوان می شوند.
 
وی اذعان کرد: مصرف داروهای حاوی کورتیکواستروئید و هپارین و فنی توئین هم می تواند موجب پوکی استخوان شود، در کسانی که به علت ابتلا به سرطان تحت شیمی درمانی هستند، هم پوکی استخوان دیده می شود.
 
به گفته این کارشناس، در بیماری های گوارشی منجر به سوء جذب، سطح پایین تستوسترون در مردان، آمنوره، وجود بیماری مزمن مانند روماتیسم مفصلی یا نارسایی مزمن کبد، بی حرکتی طولانی مدت مانند کسی که سکته مغزی کرده است، پرکاری غده پاراتیروئید و کم کاری غده تیروئید احتمال پوکی استخوان بیشتر است.
 
وی با بیان این که همچنین کاهش دریافت کلسیم و ویتامین دی از طریق مواد غذایی، موجب پوکی استخوان می شود، گفت: توصیه می شود روزانه حدود 3.5 لیوان شیر غنی شده با ویتامین دی استفاده یا بخشی از آن از سایر لبنیات مثل ماست، پنیر و کشک تامین شود.

توصیه های تغذیه ای
 
فیروزکوهی افزود: غذاهایی مانند ماهی سالمون، تن ماهی و شاه ماهی، حاوی ویتامین دی هستند که به جذب بیشتر کلسیم کمک می کنند، ماهی های سالمون و ساردین حاوی مقادیری کلسیم هستند، انواع ماهی نرم استخوان مثل کلیکا، ساردین، ماهی آزاد پس از طبخ به صورت کامل و با استخوان میل شود.
 
وی گفت: سبزیجات برگ سبز شامل انواع کلم، نعنا، پونه، پیاز، اسفناج، جعفری، کرفس و مارچوبه نیز حاوی منیزیم هستند که به حفظ کیفیت استخوان ها کمک می کنند، آناناس نیز چنین خاصیتی دارد که البته میزان کلسیم موجود در هر یک از مواد با یکدیگر متفاوت است.
 
این کارشناس تغذیه با بیان این که پودر لوبیای سویا در غذاها استفاده کنید، اذعان کرد: کره، زرده تخم مرغ و جگر مرغ برای تامین ویتامین k2 مفید است، سعی کنید در هفته یک یا 2 وعده عدس، نخود و لوبیا قرمز بخورید، جوی دو سر نیز در برنامه غذایی تان باشد.
 
وی گفت: مصرف آب میوه ها شامل سیب، هویج، جعفری، کرفس، لیمو، آناناس و پرتقال، عرق شیرین بیان، کشمش، زنجبیل، ماءالشعیر، کنجد، بادام، فندق، پسته و گردو نیز توصیه می شود، به اندازه کافی یعنی حداقل 20 دقیقه در روز در برابر نور آفتاب قرار بگیرید.
 
فیروزکوهی با بیان این که سیر، زنجبیل و زردچوبه اثر ضد التهابی دارند، اضافه کرد: برنج کته، روغن زیتون و روغن نارگیل البته کسانی که بیماری قلبی ندارند نیز توصیه می شود، برای دردهای استخوانی، یک قاشق مربا خوری دارچین را با نصف قاشق زنجبیل در یک لیوان آب جوش دم و با عسل شیرین و میل کنید.
 
وی با اشاره به تهیه معجونی خاص برای پوکی استخوان گفت: گردو، کنجد، پونه کوهی، زنیان، زیره سبز، زیره سیاه، رازیانه، سیاهدانه، کشک، جوز هندی و زعفران را آسیاب، مخلوط و روزی  یک قاشق میل کنید.
 
این کارشناس افزود: همچنین با استفاده از پاچه گوسفند، هویج، سبزیجات، یک قاشق زنجبیل، روغن زیتون و یک لیوان جو سوپ جو تهیه و مصرف کنید، پودر سنجد به همراه  شیر کم چرب، تخمه آفتابگردان به دلیل ویتامین E نیز توصیه می شود.

نقش ورزش در پیشگیری
 
به گفته وی، با انجام ورزش های بدنی مستمر موجب می شود تا استخوان شما مرتب در معرض نیروهای وارد از طرف جاذبه زمین و عضلات متصل به آن قرار بگیرد و این نیروها سلول های استخوان را به نحوی تحریک می کنند تا در مجموع، استخوان بیشتری ساخته و تراکم بافت استخوانی بیشتر می شود.
 
فیروزکوهی با تاکید بر استفاده از داروهای ضد درد، شل کننده عضلانی، حرارت، ماساژ، استراحت و فیزیوتراپی، گفت: بهتر است از مصرف غذاهای حاوی نمک بالا و سدیم مانند چیپس، پفک نمکی، برخی کنسروها، غذاهای نیمه آماده یا فست فودها، کافئین، مصرف زیاد قهوه، چای، شکلات های کافئین دار و نوشیدنی های الکی پرهیز شود.

محدودیت های غذایی
 
وی با بیان این که میزان مجاز مصرف نمک در افراد سالم 6 گرم یا یک قاشق غذاخوری در روز است، افزود: چربی ها و سرخ کردنی ها نیز محدود شود، چراکه وجود چربی بالا در غذا باعث ترکیب آن با کلسیم در رودها و ایجاد ترکیبات نامحلول کلسیم می شود که این ماده معدنی را غیرقابل جذب می کند.

این کارشناس اضافه کرد: سوسیس، کالباس، سیب زمینی سرخ شده، فلفل، بادمجان، گوجه فرنگی در برخی افراد حساس محدود شود، غذاهایی که از گندم، فلفل سبز، سیب زمینی و گوجه به دست می آیند، بیشتر غذاهای التهابی شناخته شده و بهتر است در رژیم غذایی وارد نشود و جایگزین مناسب برای آن پیدا کرد.
 
وی تصریح کرد: آب پرتقال در برخی افراد حساس، غذاهای سوخته و خیلی سرخ شده، هر غذایی که باعث تشدید درد در فرد شود، چون غذاها در افراد مختلف ممکن است به شکل های مختلف عمل کنند، غذاهای حاوی جوش شیرین مثل شیرینی جات و مصرف نوشابه های گازدار محدود یا استفاده نشود.
 
فیروزکوهی خاطرنشان کرد: مصرف ویتامین ث، مکمل سیترات کلسیم 800 تا هزار میلی گرم در روز، مکمل منیزیم 250 تا 350 میلی گرم روزانه، ویتامین دی به میزان روزانه 400 تا 800 IU، روزی 10 تا 30 میلی گرم، ویتامین K2 و یک میلی گرم نیز توصیه می شود.

انتهای پیام/

https://old.dana.ir/1661070
ارسال نظر
نظرات