شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان زنجان
ساعت: 15:20 منتشر شده در مورخ: 1399/02/07 شناسه خبر: 1603332
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان طرح کرد؛

استرس چگونه سیستم ایمنی بدن را در برابر کرونا تضعیف می‌کند؟/ خبرسازی شبکه‌های معاند برای فشار بر مسئولین

استرس چگونه سیستم ایمنی بدن را در برابر کرونا تضعیف می‌کند؟/ خبرسازی شبکه‌های معاند برای فشار بر مسئولین
علی قاسم‌نیان عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با اشاره به فعالیت توپخانه رسانه‌ای غرب علیه نظام اسلامی گفت: شبکه‌های معاند برای فشار بر مسئولان خبرسازی می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آقاعلی قاسم‌نیان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به سایه انداختن کرونا ویروس بر کشور و تمامی دنیا و مشخص نبودن زمان از بین رفتن این ویروس، اظهار کرد: کرونا در جوامع تبعاتی برای مردم داشته که یک از این تبعات استرس ناشی از ابتلا به کرونا ویروس است.

وی بابیان اینکه زمانی که صحبت از استرس می‌شود مردم فکر می‌کنند که استرس یعنی فشار روانی وارده به مردم درصورتی‌که اصلاً  استرس این‌گونه نیست، ابراز کرد: اگر انسان به یک‌چیز فکر کند و در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند استرس را به بدن خود وارد کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان بابیان اینکه قسمتی در مغز انسان به نام هیپوتالاموس وجود دارد که این قسمت از مغز از تمامی محیط اطراف ما سیگنال می‌گیرد، تصریح کرد: زمانی که ما بر یک‌چیز تمرکز می‌کنیم هیپوتالاموس این را درک می‌کند و به واسطه اینکه یکی از غدد و جزو غدد کنترل کننده اکثر ترشحات هورمونی است، زمانی که استرس بر این غده اثر می‌گذارد این غده بر روی ترشحات هیپوفیز قدامی تأثیر می‌گذارد.

وی بابیان اینکه زمانی که استرس بر هیپوفیز قدامی اثر کرد ترشحات هیپوفیز قدامی بر کل بدن اثر می کند، عنوان کرد: انسان زمانی که به یک‌چیز فکر می‌کند و با چالش مواجه می‌شود؛ بدن می‌خواهد با این چالش مقابله کند لذا انرژی روانی شدیدی را مصرف می‌کند و بعد از مدتی می‌خواهد با این امر مقابله کند و اگر نتواند به مرحله فرسایش می‌رسد.

ازبین رفتن مقاوت بدن

قاسم‌نیان بیان کرد: یکی از غددی که استرس را در بدن درک می‌کند غده فوق کلیه یا همان غده آدرنال است که در صورت بروز استرس این غده موجب می‌شود هورمونی به نام کورتیزول در بدن به شدت افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه کورتیزول در حالت معمولی برای تنظیم هورمون‌ها و متابولیسم و سوخت‌وساز بدن نیاز است و اگر از یک حد معین در بدن افزایش پیدا کند بسیار خطرناک می‌شود و به‌مانند اسید عمل می‌کند و همه‌چیز را از بین می‌برد، افزود: افزایش کورتیزل باعث تحلیل رفتن عضلات و سیستم عصبی بدن و افزایش فشارخون می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه زمانی که کورتیزول در بدن زیاد شد سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود، ابراز کرد: بدن که قبل از افزایش کورتیزول در برابر تمامی باکتری و ها ویروس‌ها مقاوم بود بعدازاین امر با ساده‌ترین باکتری ویروس از پا درمی‌آید.

وی با یادآوری قدرت انتشار ویروس کرونا و همه‌گیر بودن این ویروس در جامعه، تصریح کرد: سیستم ایمنی بدن در حالت طبعی می‌تواند با این ویروس مقابله کند و ممکن است افرادی مبتلابه ویروس کرونا باشند و با توجه به سیستم ایمنی قوی بدن انسان از این مسئله اطلاعی نداشته باشند.

قاسم‌نیان بابیان اینکه کورتیزول قاتل سیستم ایمنی بدن است، عنوان کرد: زمانی که کورتیزول در بدن افزایش پیدا می‌کند در مغز انسان در داخل سلول‌های عصبی یک میانجی به نام سروتونین به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و در این صورت افراد میل به خوردن زیاد غذا خوردن پیدا می‌کنند و به‌ویژه غذاهای شیرین و قندی که این امر هم در تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش وزن تأثیر مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه در این ایام باید کاری کنیم که جلوی استرس را بگیریم و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم، افزود: ما باید مانع از به هم ریختن ترکیب بدن شویم چراکه برخی افراد دارای استعداد چاقی هستند و این عوامل باعث چاقی و بیماری‌های مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

مصرف چایی موجب افزایش استرس

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه ازجمله عواملی که در این ایام بر استرس ما اثر افزایشی دارد و مصرف آن‌هم در کشور بالا بوده مصرف زیاد چایی است، ابراز کرد: ایرانی‌ها چایی را از قدیم به‌عنوان یک نوشیدنی بسیار محبوب پذیرفته‌اند و پدران و مادران و بزرگان ما در کشور این نوشیدنی را به شدت مصرف می‌کنند و در این ایام که مردم در خانه هستند تمایل به مصرف چایی بالا است.

وی با بیان اینکه چایی به دلیل داشتن مواد شبه کافئین موجب افزایش فعالیت عصبی و افزایش استرس می‌شود، تصریح کرد: چایی ازنظر املاح بسیار ضعیف است و در مقایسه با آب یک نوشیدنی بسیار ضعیف است و فقط به خاطر داشتن ماده شبه کافئین کمی ما را سرحال کند.

قاسم‌نیان با بیان اینکه مصرف چایی در هرروز بین دو تا سه فنجان و حداکثر دو تا سه لیوان بیشتر نباید چایی مصرف شود عنوان کرد: مصرف زیاد چایی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن به دلیل تأثیر بر سیستم عصبی بدن و فشارخون در بدن دارد.

وی با بیان اینکه چایی موجب دفع آب در بدن می‌شود و ممکن است موجب دفع املاح از بدن شود، عنوان کرد: در این روزها مصرف چایی موجب افزایش استرس و موجب تضعیف شدید سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه برخی از افراد تمایل به مصرف قهوه دارند و در این روزها برای فرار از استرس به قهوه پناه می‌برند، افزود: اثر استرسی قهوه در بدن به شکلی است که می‌تواند غده آدرنال را چنان تشدید کند که سیستم بدن را در یک پیک معیوب قرار دهد و حتی آدرنال را فرسوده کند که این امر هم به‌نوبه خود می‌تواند اثر منفی بر سیستم ایمنی بدن بگذارد.

تاثیر مستقم خواب شبانه بر سیستم ایمنی بدن

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه افراد در این روزهای سعی کنند در حد امکان از مصرف چایی و قهوه دوری کند چراکه خوردن زیاد قهوه می‌تواند بر خواب شبانه افراد تأثیر بگذارد، ابراز کرد: خواب هم یکی از عواملی است که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه افراد اگر تمایل به مصرف قهوه دارند حداقل یکی دو ساعت قبل از خواب شبانه این نوشیدنی را مصرف نکنند، تصریح کرد: مصرف روزانه دو فنجان قهوه برای بدن کافی است اما ترجیها افراد این نوشیدنی را استفاده نکنند.

قاسم‌نیان با بیان اینکه مردم به‌جای مصرف چای و قهوه از آب‌میوه‌های طبیعی و دم‌نوش‌هایی مانند گل‌گاوزبان و استوخودوس را استفاده کنند، عنوان کرد: این دم‌نوش‌ها می‌تواند استرس بدن را به‌شدت کاهش دهد.

وی با بیان اینکه یکی از عواملی که این روزها می‌تواند افراد را دچار مشکل کند خواب نامنظم است، افزود: در بدن آنزیم‌هایی وجود دارد که این آنزیم‌ها به‌عنوان ضد رادیکال عمل می‌کنند و زمانی که خواب شبانه افراد مختل می‌شود این آنزیم‌ها به حداقل عملکرد خود می‌رسند پس خواب نامنظم می تواند بدن را در برابر انواع بیماری‌ها ازجمله سرطان، MS و حتی سکته قلبی و مغزی قرار بدهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان بابیان اینکه زمانی که خواب مختل شود کورتیزول در بدن افزایش پیدا می‌کند و باعث پرخوری می‌شود که این امر در طولانی‌مدت موجب تضعیف سیستم امینی است، ابراز کرد: احتمال دارد برخی از افراد این را مطرح کنند که روزانه 8 ساعت می‌خوابند ولی خواب این افراد از شب ساعت دو بامداد شروع می‌شود و تا ساعت ده صبح ادامه دارد، آن خواب برای بدن کارایی آن‌چنانی نخواهد داشت.

وی با گریز به ساعت و میزان خواب موردنیاز برای بدن، تصریح کرد: خواب شبانه از ساعت 10:30 و نهایتاً از 11:30 باید شروع شود و حداکثر 8 ساعت ادامه داشته باشد.

مضرات مصرف بالای ترشیجات

قاسم‌نیان با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن در این ایام مصرف ترشیجات است، عنوان کرد: ایرانی‌ها به مصرف ترشیجات علاقه بسیار زیادی دارند و ترشیجات سرشار از سدیم هستند و افراد با این فکر که این مواد برای بدن مفید است در مصرف این‌ها افراط می‌کنند و با مصرف ترشیجات نمک بسیار زیاد به بدن وارد می شود و این امر موجب حبس شدن آب در بدن می‌شود و موجب افزایش فشارخون و دفع پتاسیم از بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به دلایلی که ذکر شد مصرف ترشیجات موجب می‌شود سیستم عصبی بدن به‌شدت تحریک‌پذیر شود و ممکن است موجب پرخاشگری شود و این پرخاشگری موجب ایجاد استرس در بدن می‌شود و فضا را برای ابتلا به بیماری کرونا فراهم کند، افزود: با توجه به اینکه تازه فصل زمستان را پشت سر گذاشته‌ایم و در اکثر خانه‌ها ترشیجات وجود دارد بهتر است مردم از مصرف بیش‌ازحد این خوراکی‌ها خودداری کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه برخی از افراد به دلیل خواب نامنظمی که دارند یکی از وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند و متأسفانه عمدتاً افراد صبحانه را حذف می‌کند، ابراز کرد: ما در هیچ حالتی مجاز نیستیم هیچ‌یک از وعدهای غذایی را در حالت عادی و روزهای عادی حذف کنیم و روزی سه وعده بافاصله زمانی 8 ساعت و ترجیحاً 5 وعده باید از مواد غذایی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از افراد در این روزها بر اساس یک باور غلط می‌گویند ما در این روزها مصرف قندها و کربوهیدرات‌ها را کم کرده‌ایم، تصریح کرد: هیچ پزشک و متخصصی در این روزها توصیه به حذف و یا افزایش مصرف درشت مغذی‌ها، پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها نکرده است.

قاسم‌نیان با بیان اینکه 55 درصد غذای هر فرد باید شامل مواد قندی یا همان کربوهیدرات‌ها که از مواد غذایی مانند ماکارونی، سیب‌زمینی، برنج و ... تأمین می‌شود، باشد، عنوان کرد: 25 تا 30 درصد از مواد غذایی باید حاوی چربی‌ها و 10 تا 15 درصد از غذای انسان باید حاوی پروتئین باشد که بهترین منبع پروتئین تخم‌مرغ و شیر و ماست کم‌چرب است.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن کافی است، افزود: برای افرادی که ورزش می‌کنند روزانه بیش از 5 گرم و برای افرادی که ورزش نمی‌کنند 4 گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن کافی است و چربی نیز به همین ترتیب برای بدن نیاز است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه آنچه در این روزها مهم است این‌که هر فرد دو تا سه واحد میوه مصرف کنند، ابراز کرد: یک پرتغال و یک سیب متوسط یک واحد میوه به‌حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه مصرف  سبزیجات در این روزها مهم است و فرقی نمی‌کند که از کدام زیرشاخه سبزیجات مصرف شود، تصریح کرد: مردم روزانه دو تا سه واحد سبزیجات مصرف کنند و ترجیحاً در کنار صبحانه خیار و گوجه‌فرنگی و نهار  شام یک بشقاب سبزی استفاده شود.

قاسم‌نیان با بیان اینکه مواد غذایی که خانواده‌ها در این روزها مصرف می‌کنند شاخص قندی بالایی دارند و شاخص قندی بلا باعث می‌شود که انسولین در بدن بالا و پایین می‌شود و موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و بدن چاق می‌شود و به سمت بیماری دیابت می‌رود، عنوان کرد: اما زمانی که همراه غذا سبزی مصرف شود باعث کاهش شاخص قندی غذا می‌شود و بین قند خون و انسولین نوسان بالایی وجود ندارد و به چاقی مفرط و دیابت دچار نمی‌شویم.

مصرف مواد قندی

وی با بیان اینکه در ماه رمضان مردم باید دقت کنند که از افطار تا سحر 8 تا 12 لیوان مایعات باید وارد بدن شود و باید دقت شود که این را عمدتاً با چایی پر نکنند چراکه چایی ادرارآور و یک نوشیدنی فقیر است، افزود: مردم از افطار تا سحر از خورد میوه‌ها غافل نشوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه مردم سعی کنند در افطار از مواد قندی مانند خرما همراه با شیر و مایعات ولرم استفاده کنند، ابراز کرد: اگر مشکل حادی هم در این خصوص وجود داشت افراد بر اساس نظر مرجع تقلید خود نسبت به ادامه یا عدم روزه گرفتن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم که همه دشمنان ما از وضعیت رو به رشد ما هیچ‌وقت خوشحال نیستند و زمانی که ما گرفتار بیماری کرونا شدیم نه ‌تنها آن‌ها ناراحت نیستند بلکه بسیار خوشحال هستند که کشور با یک چالش موجه شده است، تصریح کرد: اصل خطر آنجایی است که مردم ما با توجه به حساسیت موضوع کرونا مباحث مرتبط با کرونا را از رسانه‌ها پیگیری می‌کنند و احتمال دارد یک خبر را در چند رسانه دنبال کنند.

خبرسازی شبکه‌های معاند

قاسم‌نیان با اشاره به اثرات این اخبار بر روان افراد، عنوان کرد: ما به هر چیزی که نگاه بکنیم و بروی آن تمرکز کنیم بعد از یک مدتی خواه‌ ناخواه ذهن ما فیلترگذاری می‌کند و فقط مسائل مرتبط با آن موضوع را از کانال خود رد می‌کند و چون بحث بیماری کرونا در این روزها بحث بسیار داغی است و مردم بسیار زیاد بر رو آن مسئله تمرکز می‌کنند قسمت RAF مغر مسائل مربوط به کرونا را فیلترگذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه بحث کرونا داغ است و افراد به‌شدت آن را دنبال می‌کنند با خودآگاه ممکن است از چند کانال وارد ذهن خود کنند و شبکه‌های معاند این موضوع را فهمیده‌اند و برای اعمال فشار به مسئولان کشوری اقدام به خبرسازی می‌کنند، افزود: شبکه‌های معاند اتاق‌های فکر مخرب خود را برای سرریز خبرها در جامعه فعال کرده‌اند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان بیان اینکه ممکن است برخی از مردم گرفتار خبرهای استرس‌آور شبکه‌های معاند شوند که این امر می‌تواند بر غده هیپوتالاموس مردم اثر بسیار مخرب بگذارد و مردم را در سیکل معیوب قرار دهند، ابراز کرد: ممکن است هم‌وطنان درگیر اخبار شبکه‌های معاند شوند و به هم‌وطنان توصیه می‌شود که حتی خبرهای این حوزه را در رسانه‌های داخلی دنبال می‌کنند و اگر پیگیر اخبار هستند از یک رسانه معتبر داخلی پیگیری اخبار صورت گیرد.

 

انتهای پیام/

https://old.dana.ir/1603332
ارسال نظر
نظرات